Nie każde dziecko wyniesie miłość do książek z domu, ale każdemu można ją zaszczepić poprzez promocję czytelnictwa w szkole. To zadanie dla nauczycieli, bibliotekarzy, pracowników szkoły, dyrektorów oraz rodziców współpracujących z placówką. Sprawdź nasze pomysły na to, by czytanie w szkole stało się przyjemną codzienną praktyką.
Czytanie w szkole a przyjemność z lektury
Autorzy raportu Research evidence on reading for pleasure uważają, że uczniowie największe korzyści czerpią z czytania w szkole wówczas, gdy robią to z przyjemnością. Dzięki temu:
- rozwijają umiejętności czytania i pisania bez niepotrzebnej presji,
- lepiej rozumieją tekst i gramatykę,
- ubogacają słownictwo,
- budują pozytywne nastawienie do czytania na całe życie,
- rozwijają wiedzę ogólną,
- lepiej rozumieją inne kultury,
- mają szerszy wgląd w ludzką naturę.
Żeby jednak czerpać korzyści, jakie może przynosić uczniom czytanie dla przyjemności, niezbędna jest odpowiednia promocja czytelnictwa w szkole. Tak by ta aktywność była interesująca dla dzieci i mogła konkurować z innymi atrakcjami.
Przeczytaj też: Jak nauczyć dziecko czytać? Etapy nauki czytania
Pomysły na promocję czytelnictwa w szkole
Szkoła to przestrzeń, która jest kluczowa w kształtowaniu małego człowieka oraz wyrabianiu jego nawyków czytelniczych. Jak więc nauczyciele i wychowawcy mogą skutecznie zachęcać do czytania w szkole? Oto 3 sprawdzone pomysły na czytanie w szkole dla przyjemności.
1. Kierunek na bibliotekę
Promocja czytelnictwa to na pierwszym etapie zapoznanie uczniów z ciekawymi książkami i otwartą na potrzeby dziecka biblioteką. Im bardziej człowiek jest z czymś oswojony, tym chętniej po to sięga. Zaproś na lekcje bibliotekarza lub bibliotekarkę, zaprezentuj ciekawe lektury, opowiedz, z czego składa się książka. Pokaż też, gdzie w szkole znajduje się biblioteka. Dobrze widoczne kolorowe strzałki na korytarzach mogą wskazywać drogę do skarbnicy książek. To miejsce w szkole nie powinno być nudne. Jasna, kolorowa przestrzeń zaprosi uczniów do środka i z pewnością zachęci ich do sięgnięcia po książkę.
Pomysł na dodatkową aktywność: Pierwszy krok do polubienia czytania to podsuwanie dzieciom książek zgodnych z ich zainteresowaniami. Początkujących czytelników, którzy uwielbiają przygody i podróże, z pewnością zainteresują trzy tytuły z serii „Czytam sobie” HarperCollins: „Baba jaga w Ameryce”, „Na tropie potwora z Loch Ness” oraz „Oko w oko z diplodokiem”.
2. W magicznym kręgu słów
Czytanie w szkole to samotnicze zajęcie – tak może wydawać się dzieciom, ale my wiemy, że wcale nie musi tak być. Żeby przekonać o tym uczniów, wygospodaruj część godziny wychowawczej lub czas na świetlicy na wspólne czytanie na głos. Wybierz książkę dostępną w bibliotece, tak by bardziej zainteresowani słuchacze mogli sięgnąć po lekturę na własną rękę. Taka akcja może przerodzić się w miły szkolny zwyczaj, otworzyć dzieciom głowy na piękno słowa pisanego i zachęcić je do samodzielnego czytania. Problem poruszany w książce może być też wprowadzeniem do rozmowy na ważne tematy – właśnie takie, jakie warto omawiać na godzinie wychowawczej.
Dowiedz się więcej: Czy warto czytać dzieciom na głos? Poznaj zalety głośnego czytania!
Pomysł na dodatkową aktywność: Chcesz porozmawiać z dziećmi o ich wymarzonej szkole? Przeczytajcie na głos dwie książki z serii „Czytam sobie”: „Nasza pani supermenka” i „Szkoła na Dobrej”. Następnie wypiszcie zasady, które powinny panować w idealnej klasie. Wymienione książki dostosowane są do umiejętności czytelniczych dzieci w wieku wczesnoszkolnym, dlatego zachęć uczniów do ponownej lektury – już na własną rękę.
3. Gotowi do startu… czytaj!
Promocja czytelnictwa w szkole może również wiązać się z iście sportową rywalizacją. Na początku nowego roku szkolnego lub kolejnego semestru zorganizuj konkurs na największego mola książkowego lub klasową drużynę moli. Jak mogłoby to wyglądać w praktyce? Dzieci – indywidualnie lub grupowo – zapisują tytuły książek, które czytają, samodzielnie lub z rodzicami. Każdy miesiąc kończy się opublikowaniem oficjalnych statystyk, czyli podliczeniem liczby przeczytanych książek z umieszczeniem tej informacji np. na gazetce ściennej na wspólnym korytarzu.
Pod koniec półrocza lub całego roku szkolnego następuje podsumowanie rankingów. Najbardziej zaczytana osoba i klasa w szkole otrzymuje nagrodę, medal, odznakę czytelnika oraz …książkę. Z badań wynika, że nagrody ukierunkowane na umiejętność czytania i pisania, takie jak książki lub bony książkowe, skuteczniej rozwijają motywację do czytania niż nagrody niezwiązane z daną czynnością.
To też Cię zainteresuje: Jakie książki do nauki czytania wybrać?
Promocja czytania w szkole z wydawnictwem HarperCollins
Pamiętaj, że nauczyciele nie muszą polegać wyłącznie na sobie i na akcjach organizowanych w obrębie własnej szkoły. Jest wiele organizacji o zasięgu ogólnopolskim, które dbają o skuteczną promocję czytelnictwa w szkole. Warto poszukać informacji na temat takich instytucji oraz akcji, które prowadzą, i realizować je na własnym podwórku.
Akcja „Czytam sobie. Pierwsza klasa!” to jedno z tego typu przedsięwzięć, które zorganizowało wydawnictwo HarperCollins Polska wspierane między innymi przez Centrum Edukacji Obywatelskiej. Materiały z poprzednich edycji, takie jak Poradnik dla Rodzica „Jak wspierać naukę czytania i rozbudzać pasję czytelniczą u swoich dzieci?” oraz „Koło zabaw młodych czytelników”, możesz pobrać na naszej stronie.
Korzystaj również na bieżąco z bezpłatnych materiałów znajdujących się na stronie czytamsobie.pl – są tam dostępne scenariusze zajęć na podstawie książek z serii „Czytam sobie” wydawnictwa HarperCollins przygotowane przez pedagogów i ekspertów w zakresie edukacji wczesnoszkolnej, a także wiele innych materiałów, które mogą urozmaicić zajęcia i zachęcić dzieci do czytania w szkole.
Pomysł na dodatkową aktywność: Promocja czytania w szkołach powinna się łączyć z rozmowami na temat tego, jak urządzenia elektroniczne zmieniły środowisko i nawyki związane z czytaniem. Świetną bazą do tego typu dyskusji z najmłodszymi dziećmi będzie książka „Chrapka na apkę” z serii „Czytam sobie”.
Autorzy cytowanego w tym artykule raportu przekonują, że: „przyjemność z czytania jest ważniejsza dla powodzenia edukacyjnego dzieci niż status społeczno-ekonomiczny ich rodziny”. Dlatego dołóżmy wszelkich starań, by każde dziecko w szkole polubiło książki.
Źródło:
Raport pt. „Research evidence on reading for pleasure”: https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/284286/reading_for_pleasure.pdf